De experts in ongediertebestrijding sinds 1936

Ongediertebestrijding met respect voor mens en milieu

Altijd een servicemedewerker bij u in de buurt

Plaagdierbeheersing in hotelkamers

Het is - letterlijk - een plaag voor een hotelier: ongedierte in zijn hotel. Muizen, kakkerlakken en bedwantsen vormen de hoofdmoot van wat ongediertebestrijders tegenkomen. Was jarenlang bestrijden en platspuiten het devies, nu is voorkomen de trend. Wel zo verantwoord.

Ongedierte voorkomen is beter dan bestrijden

Het leven van een hotelier kan flink worden verpest door muizen, kakkerlakken of bedwantsen. 'Voorkomen is beter dan bestrijden', zegt Peter Timmermans van Rentokil Pest Control. Hij is opgeleid als entomoloog, maar bij Rentokil houdt hij zich, naast met insecten, ook met andere plaagdieren bezig, zoals knaagdieren. Als technisch manager is hij vraagbaak, zowel voor klanten als voor eigen mensen.

'Vroeger ging het vooral om ongediertebestrijding', vertelt Timmermans. 'Toen werden op grote schaal bestrijdingsmiddelen gebruikt, waarbij niet altijd werd gekeken of het echt nodig was. Tegenwoordig hebben we het veel meer over beheersen en voorkomen, waarbij je juist heel voorzichtig te werk gaat. We kijken eerst of er bijvoorbeeld wel insecten aanwezig zijn. Daarbij geven we adviezen over wering en hygiëne en we trainen hotelpersoneel bijvoorbeeld om bedwantsen te herkennen.'

Deze parasiet is ongeveer een millimeter lang, zuigt bloed gedurende vijf minuten en kruipt dan weg in de plooien van het bed, met achterlating van een jeukend bultje. Ze hebben een grote voorkeur voor benen, maar meer dan jeuk zal een gast niet overhouden: het zijn geen ziektedragers.

Bedwantsen vormen een groeiend probleem in hotels in vooral Amsterdam. Volgens Timmermans is het toenemende reisverkeer daar debet aan: de verspreiding gaat via gasten. Ook het kopen van tweedehands bedmeubilair draagt bij aan de verspreiding.

In de jaren 60 maakte de bedwants ook al eens een opmars. 'Toen was het agressieve bestrijdingsmiddel DDT op de markt', weet Timmermans. 'Als je één keer met dat goedje spoot, was je jaren van het probleem verlost.'

Tegenwoordig is het door regelgeving lastiger chemisch te bestrijden. De moderne methoden zijn milieuvriendelijker en daarmee een stuk duurzamer. Rentokil hanteert Entotherm, een methode waarbij de besmette kamer gedurende een bepaalde tijd tot 56°C wordt gebracht. 'Eitjes en alle andere levensstadia van de bedwants worden zo gedood. Het is wel noodzakelijk het bed uit elkaar te halen en het matras rechtop te zetten, zodat de hitte overal kan komen.'

Vermijden

Zoals eerder aangegeven: vermijden is beter dan bestrijden. Timmermans geeft een aantal handzame tips voor hoteliers. Volgens hem moet je beginnen aan de buitenkant van het gebouw, om te voorkomen dat bijvoorbeeld muizen kunnen binnenkomen. 'Ventilatorroosters en open voegen van fijnmazig gaas voorzien, alle kieren dicht. Vergeet niet: als een potlood onder een deur of in een kier past, dan kan een muis er ook doorheen. Alle kieren moeten onder de anderhalve centimeter blijven. Ook de doorvoeren in de meterkast en de kruipruimte moeten dicht zijn. In de keuken dienen alle doorvoeren onder de apparaten te worden afgesloten. Muizen komen vaak vanuit de kruipruimte omhoog. En denk ook aan kakkerlakken, die in Nederland veel voorkomen. Met name de kleinere Duitse kakkerlak. Die zoeken vochtige, warme ruimtes op.'

'Doorvoeren van leidingen, afvoeren en kabels', gaat de ongedierte-expert verder met zijn opsomming, 'eigenlijk alles wat naar de kruipruimte gaat moet worden afgedicht met materiaal dat niet kan worden doorgeknaagd. Dan hebben we het dus niet over purschuim, maar bijvoorbeeld staalwol, cement of Muisstop. Dat laatste is een kleverige pasta waar muizen niet graag aan komen.'

Schoonmaak

Vanzelfsprekend is een goede basishygiëne belangrijk. De keuken moet goed worden schoongemaakt. Ook op plekken die moeilijk bereikbaar zijn of buiten het zicht vallen. Denk bijvoorbeeld aan onder koelkasten of de ruimten onder de werktafels. Juist dat zijn plekken waar ongedierte zit. 'Een deepcleaning is van tijd tot tijd noodzakelijk: beplating van de apparatuur weghalen en goed erin en eronder schoonmaken om verborgen etensresten, vet en vocht te verwijderen.'

Heel belangrijk, vooral als het warm is: zorg dat afval snel wordt weggehaald. Ter voorkoming van bijvoorbeeld fruitvliegjes. 'Je afvalzakken dagelijks vervangen, goed schoonmaken en afval zo ver mogelijk van de keuken opslaan. Het lijken allemaal logische dingen, maar toch zien we in de praktijk dat het wordt vergeten.'

Inspectiecontract

Bedrijven, waaronder hotels, sluiten vaak een inspectiecontract af met Rentokil. 'Vroeger werden we veel ingeschakeld als er al problemen waren, nu veel vaker om die te voorkomen. Dan komen we minimaal acht keer per jaar langs om te kijken of er problemen zijn of kunnen ontstaan. Allereerst kijken we naar sporen van ongedierte. Zijn die er, dan nemen we maatregelen om het ongedierte te bestrijden zoals door middel van het plaatsen van vallen. We hebben voor ieder plaagdier wel een oplossing. Maar we kijken ook naar de wering en naar de hygiëne. Uiteraard geven we advies hoe die te verbeteren, want het kan nog steeds beter in de Nederlandse hotelsector. Gelukkig bedenken hoteliers zich steeds meer dat ze hun gasten, hun winst en hun reputatie op het spel zetten bij onhygiënische omstandigheden die leiden tot plaagdieren.'

Risicogebieden in en om het hotel

Een hotel heeft veel ruimtes die risico lopen op overlast van ongedierte. Rentokil onderscheidt daarvoor vier risiconiveaus. Het meeste gevaar lopen het restaurant, de kamers, de keuken en omgeving daarvan (opslag, afgifte goederen) en afvalverzamelpunten. Ook de lobby, de receptie, de bar en de foyer hebben een hoog risico, net als een eventueel aanwezige wasserij. Toiletten, het trappenhuis en het zwembad en omgeving daarvan kennen een gemiddeld gevaar en bijvoorbeeld de technische ruimtes hebben een laag risico.

Bron: Misset Horeca, 22-06-2012