Nederlandse horeca zelf schuld aan muizenplaag

AMSTERDAM - Ongediertebestrijders beleven gouden tijden. Door de economische crisis besteedt de horeca minder geld aan het schoonmaken. Daardoor blijven voedingsresten liggen en dat trekt ongedierte aan. De bestrijders moeten veel vaker uitrukken.

Richard Zuidema van Hexapoda Ongediertebestrijding legt uit: "Normaal gesproken gaan we acht keer per jaar bij een klant langs. Nu moeten we wel tien keer komen om de beestjes te bestrijden. Daarnaast hebben we meer aanvragen van nieuwe klanten om muizen te vangen. Want daar gaat het meestal om." Ook bij Rentokil ongediertebestrijding hebben ze het drukker dan ooit op het gebied van muizen, vertelt technisch manager Peter Timmers. "Wanneer voedingsresten niet goed worden weghaald, kan zich een plaag ontwikkelen."

In Nederland hebben we voornamelijk te maken met huismuizen. "Vaak vinden mensen ze nog schattig ook, maar ze zijn wel degelijk onhygiënisch. Ze urineren overal, ze kunnen wel tachtig keutels per dag produceren en ze dragen bacteriën bij zich. Dat alles kan zorgen voor voedselvergiftiging." Naast een gebrekkiger schoonmaak speelt het feit dat mensen meer op straat zijn gaan eten een rol bij de grotere muizenpopulaties. "We komen veel voedselresten tegen in de bosjes of gewoon op straat", aldus Timmers.

Daarnaast speelt de staat van gebouwen een grote rol bij het ontwikkelen van een plaag, aldus Hexapoda en Rentokil. Veel huizen, restaurants en bedrijven hebben kieren en gaten waardoor muizen zo naar binnen kunnen kruipen.

Bron: www.telegraaf.nl

Klik hier hier voor het originele artikel.


Vestigingen


Zoeken


Ik zoek hulp met...

Contact


Neem contact op met uw lokale vestiging

Bedrijven: 0800 022 6600
Agrariër: 0800 4242 444
Houtworm: 0800 397 3787
Particulieren: 0800 237 8745

Of vul uw gegevens in en we bellen u terug

myRentokil login