De experts in ongediertebestrijding sinds 1936

Ongediertebestrijding met respect voor mens en milieu

Altijd een servicemedewerker bij u in de buurt

Kou op komst: knaagdieren trekken bedrijfspanden en huizen in

Onderzoek: ratten meest verwoestende ongedierteplaag

Nu het de komende dagen kouder gaat worden, neemt de kans op een ongedierteplaag in de spelonken van bedrijfspanden en huizen sterk toe. Het zijn onder andere ratten die in de winter vaker hun toevlucht nemen tot warme plekken in spouwmuren, in de kelder of in de kruipruimte. En dat kan nare gevolgen hebben voor huishoudens, maar vooral ook voor bedrijven. Zo is een van de belangrijkste conclusies uit een grootschalig internationaal onderzoek* van ongediertebestrijder Rentokil, dat een rattenplaag de meest verwoestende ongedierteplaag is bij bedrijven. Een dergelijke plaag veroorzaakt schade aan apparatuur en verhoogt onderhouds- en reparatiekosten.

In hetzelfde Rentokil-onderzoek blijkt dat bedrijven met een rattenbesmetting gemiddeld 19.798 euro per jaar besteden om problemen met ratten op te lossen en de schade die ze veroorzaakt hebben, te herstellen. Zonder preventie komen rattenplagen gemiddeld eens in de vijftien maanden voor. Vooral voor bedrijven die voedsel bereiden of verkopen, blijkt het voorkomen van een rattenplaag een grote uitdaging. Terwijl bij 36 procent van de non-foodbedrijven een uitbraak geen impact had op de continuïteit van de business, was slechts elf procent van de bedrijven die omgaan met voeding, in staat om de business zonder problemen voort te zetten. Foodbedrijven verliezen hieraan gemiddeld acht werkdagen, waar non-foodbedrijven gemiddeld slechts twee werkdagen verliezen.

De beste remedie tegen een ongedierteplaag is om hem helemaal te voorkomen. Rentokil doet dat bij bedrijven in vier fasen. Allereerst voert het bedrijf een inspectie uit om de ongedierterisicogebieden, de kwaliteit van huishouding, hygiëne en wering in kaart te brengen. Daarna volgt de fase van determinatie: om welke diersoorten gaat het en welke maatregelen zijn er nodig om de risico’s te beheersen? Ook omvat deze fase de verantwoordelijkheden van opdrachtgever en -nemer. In de derde fase, behandeling, gebruikt de bestrijdingstechnicus innovatieve oplossingen om aanwezige plagen efficiënt en effectief te bestrijden, en voert hij weringsmaatregelen uit om problemen in de toekomst te voorkomen. Ook vindt hierin verslaglegging van de uitgevoerde werkzaamheden en de behaalde resultaten plaats. In de laatste fase evalueert Rentokil met de klant en geeft de bestrijdingstechnicus adviezen ter voorkoming van ongedierte.

“Ratten zijn extreem sterk en veelzijdig. Dit maakt een plaag lastig te bestrijden en te voorkomen als je weinig kennis hebt over de leefwijze van deze dieren. Ratten zijn in staat om door vrijwel alles heen te knagen en zich door kleine openingen te persen. Onroerend goed, voorraden en meubilair zijn daar zeer gevoelig voor”, zegt Nicole van Veldhuizen, Marketing Director van Rentokil Nederland. “Met eenvoudige maatregelen kun je de kans op een rattenplaag flink verkleinen. Verwijder voedselbronnen en voorkom dat ratten toegang krijgen tot schuilplaatsen. In het geval van een plaag is het zaak snel te handelen en een bestrijdingsexpert in de hand te nemen.”

*Het Rentokil-onderzoek is in 2015 uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinion Matters. De resultaten zijn gebaseerd op antwoorden van zakelijke beslissers bij 1.053 bedrijven in diverse landen: het Verenigd Koninkrijk (212 bedrijven), Frankrijk (211), Italië (210), de Verenigde Staten (210) en Australië (210). Het onderzoek is opgesplitst naar aanleiding van de vraag over het soort ongediertebesmetting opgelopen in de afgelopen vijf jaar.

This video player requires JavaScript.