NVWA maakt inspectiegegevens lunchrooms openbaar

    

vliegen-in-de-soepDe Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat vanaf juni de inspectieresultaten van lunchrooms openbaar maken op haar website zodat consumenten aan de hand daarvan zelf kunnen beoordelen of de lunchroom schoon is en het eten veilig is. Met drie kleuren wordt aangeduid of de lunchrooms de regels voor veilig voedsel naleven. Groen staat voor lunchrooms die de regels goed naleven, oranje voor lunchrooms die problemen dienen op te lossen en rood voor lunchrooms die onder verscherpt toezicht staan.

Als servicemedewerker bij Rentokil komen wij regelmatig achter de schermen bij lunchrooms. We weten als geen ander waar het schoon is en waar niet. Waar er last is van ongedierte, en of er tegen het ongedierte actief iets ondernomen wordt. We weten waar de bakken kip op de grond staan, de spareribs in open kartonnen dozen in de tuin staan af te koelen en waar de kierende deur maar niet gemaakt wordt om hiermee te voorkomen dat muizen het pand binnen kunnen blijven dringen. Wij hebben er ook wel eens vraagtekens bij hoe het er aan toe gaat achter de schermen. Dit zijn echter privé gegevens die wij nooit naar buiten toe brengen. Wel bespreken wij altijd de situatie met de klant, geven we aan wat de risico’s van het huidige beleid zijn en hoe het verbeterd kan worden.

Veel bedrijven profiteren nu al van regelmatige inspecties door Rentokil. Het is een veelgehoord misverstand dat als wij ergens komen, er last moet zijn van ongedierte. Wij houden ons namelijk niet alleen bezig met ongediertebestrijding, maar ook veel met de preventie. Voorkomen blijft beter dan genezen. Ongediertepreventie gaat hand in hand met hygiëne en wering. Punten die ook belangrijk zijn voor de NVWA.

Ik denk dat het geen kwaad kan om de voedselveiligheid van een lunchroom, via een officiële weg, openbaar te maken. Iedereen recht op veilig eten, zeker als je ergens als betalende klant komt. Ik ken niemand die graag betaalt voor een voedselvergiftiging. Daarnaast zal het de lunchroomeigenaar ook stimuleren problemen eerder en grondiger aan te pakken.

De lunchrooms die het nu niet al te nauw nemen met hygiëne en voedselveiligheid zullen de nieuwe maatregel wellicht als een last ervaren. Ze moeten straks meer schoonmaken, een andere werkwijze hanteren, bouwkundige zaken aanpassen etc. Maar uiteindelijk heeft iedereen profijt van schone lunchrooms en veilig eten ook de ondernemer zelf. Klanten die kakkerlakken op hun bord vinden, muizenkeutels in de vitrine zien liggen of voedselvergiftiging oplopen, zullen nu eenmaal minder snel terugkomen dan de klanten die dit allemaal niet meemaken.

Hoe weet je of je kakkerlakken in huis hebt?
Bedwantsen in het hotel

Reageer of stel je vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *