Doe griep de das om

    

HandhygieneOnze collega’s van Initial, dienstverlener op het gebied van hygiëne, komen in actie met een voorlichtingscampagne over (hand)hygiëne. De campagne richt zich op bedrijven en heeft als doel griep- en ziekteverspreiding tegen te gaan. Vanaf dinsdag 17 december rijdt Initial met een Airstream caravan door Nederland en biedt bezoekers een Hygiëne Experience. In de caravan worden ondernemers bewust gemaakt van de rol die zij kunnen spelen in de bestrijding van bacteriën aan de hand van informatieve films, handhygiëne tips en een hygiënescan.

Voorlichting op basisschool in Leeuwarden

Om de problematiek rond handhygiëne te vertalen naar de Nederlandse situatie, heeft Initial tijdens Serious Request voorlichting op een basisschool in Leeuwarden gegeven. Met deze voorlichting maakte Initial Nederlandse kinderen bewust van het belang van handen wassen en kregen de kinderen tips hoe ze dit op de juiste manier kunnen doen. Goede hygiënische gewoontes kun je tenslotte niet jong genoeg aanleren.

Initial-hand-hygieneInitial vraagt met deze actie aandacht voor het thema van Serious Request 2013: het voorkomen van kindersterfte door slechte (sanitaire) hygiëne. Arjan Gundlach, Marketing Director bij Initial Benelux, ligt dit toe: “De problematiek van diarree veroorzaakt door slechte hygiëne, gaat Initial aan het hart. Als marktleider in hygiëne dienstverlening en als ‘inwoner’ van Leeuwarden, dragen wij graag ons steentje bij om deze stille ramp een halt toe te roepen.”

Griep kan tot 50% worden voorkomen door goede handhygiëne

Ieder jaar stijgt in de winterperiode het aantal griepgevallen, met een piek in januari en februari. In deze periode doen werkgevers en werknemers er goed aan nog beter te letten op de hygiënische omstandigheden, want 30-50%* van de griepgevallen kan worden voorkomen met goede handhygiëne. Helaas laat dat nog vaak te wensen over, zo blijkt uit recent onderzoek dat Initial liet uitvoeren onder 500 kantoormedewerkers: maar liefst 38% van de werknemers verklaarde niet altijd de handen te wassen na een toiletbezoek.

“Zonder dat we het in de gaten hebben, vindt er kruisbesmetting en verspreiding van bacteriën en virussen plaats,” stelt Gundlach. “En dat gebeurt voornamelijk via onze handen. Tot en met maart 2014 trekt onze caravan door de hele Benelux om werkgevers en werknemers bewust te maken van het belang van goede handhygiëne. We wijzen op de (financiële) impact van hygiëne en reiken concrete oplossingen aan voor hygiënische vraagstukken. We willen bedrijven en medewerkers bewustmaken van hun eigen verantwoordelijkheid voor een goede hygiëne.” Deze tour wordt ook online ondersteund met de website www.hygienetour.com, die Initial speciaal voor deze campagne heeft gelanceerd.

Zilverionen technologie

Om hygiënisch gedrag bij toiletbezoek aan te moedigen en bedrijven te helpen de verspreiding van bacteriën tegen te gaan, ontwikkelde Initial de nieuwe Signature productlijn. In het ABS kunststof van deze dispensers is een antibacteriële zilverionen technologie verwerkt, die bacteriegroei tegengaat. De toplaag is bovendien glad, waardoor de apparatuur eenvoudig schoon te houden is. Zo draagt Initial bij aan hoge hygiëne standaarden, elke dag weer.

* = Onderzocht en onderbouwd door Professor Charles P. Gerba, Faculteit Grond-, Wateren Omgevingswetenschappen, Epidemiologie en Biostatistiek, Universiteit van Arizona, Tucson, USA

Het verschil tussen de zwarte rat en de bruine rat
Extra mensen en geld voor NVWA

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *