1 april – Het feest van de zotten

    

koekoeksklokOp 1 april neem je niet alles serieus, het is immers de dag van de geoorloofde grappen en grollen. Vroeger legde je op die dag een plastic spin op de stoel van de juf, vertelde je je schoolvriendinnen dat je ging verhuizen naar Mexico of schreeuwde je “brand” in de keuken om je moeder de stuipen op het lijf te jagen om af te sluiten met een honend: “1 April kikker in je bil!”

De oorsprong van 1 april is onduidelijk, het zou te maken hebben met de veranderingen in het kalendersysteem opgedragen door Paus Gregorius XIII in 1582. Vóór die tijd werd nieuwjaar gevierd van 25 maart tot 1 april in plaats van 1 januari. Mensen die dit vergaten of de verandering weigerden te aanvaarden kregen uitnodigen voor niet gehouden feestjes of grappige presentjes. Volgens Wikipedia waren er echter in 1508 al vermeldingen over 1 april dus eigenlijk weet niemand waar het écht vandaan komt.

Hoe dan ook, vandaag ben ik extra alert. Meldingen van tijgers op zolder of muizen die ‘s nachts keukens hebben voorzien van een likje verf leg ik lachend naast me neer. Je zou zeggen dat dit de enige dag in het jaar is waarop grapjes worden uitgehaald, maar ik heb toch vaker meldingen mogen noteren van mensen waar ik me bij afvroeg of het geen grapje was.

RattenoverlastZo is er een mevrouw die elke paar maanden belt met de vraag of wij haar van haar reuzerat af kunnen helpen. Het dier woont in haar koekoeksklok, heeft de klepel opgegeten en vernield haar woning. Daarnaast terroriseert het beest haar tijdens haar slaap, scheurt het behang eraf en likt haar tenen. Meerdere inspecties leverden niets op maar mevrouw blijft stug volhouden.

Ook heb ik regelmatig een vrouw aan de lijn die last heeft van onzichtbare vlooien en sprak ik laatst een heer die niet in zijn nieuwe woning durfde te verblijven vanwege de enorme lichtgevende spinnen op de schutting en langs zijn gevel. Het spinnenprobleem openbaarde zich toen hij vlak na zonsondergang op zijn splinternieuwe dakterras nipte van een glaasje rosé.

Soms is het wel lastig om te bepalen of je in de maling wordt genomen of niet. Zowel ik als mijn collega’s nemen elke klant, hoe gek het verhaal ook klinkt serieus. Door de juiste vragen te stellen proberen we in te schatten wat de ernst van de situatie is. Soms krijgen we achteraf van de servicemedewerker de bevestiging dat er niets aan de hand was, soms krijg je een verrassende conclusie. Ik zit er weer klaar voor vandaag, hopelijk worden we niet te erg in de maling genomen door onze potentiële klanten.

Bedwantsen in Amsterdam
Praatje poep

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *